Kaj so izbirni predmeti?
Izbirni predmeti so način prilagajanja osnovne šole individualnim razlikam in interesom učencev. So priložnost, da učenci ob lastni izbiri teh predmetov poudarijo in razvijajo svoje močne strani in sposobnosti ter se pri njih dokažejo. Učenci se lahko odločajo za določen izbirni predmet tudi z vidika nameravanega nadaljnjega šolanja. Izbirni predmeti so vključeni v predmetnik tretjega vzgojno-izobraževalnega obdobja, torej v 7., 8. in 9. razred.
Šola mora ponuditi pouk najmanj treh izbirnih predmetov iz družboslovno-humanističnega sklopa in najmanj treh iz naravoslovno-tehničnega sklopa. V okviru družboslovno-humanističnega sklopa mora šola ponuditi pouk tujega jezika, nekonfesionalni pouk o verstvih in etiki ter pouk retorike.
Izbirne predmete delimo v 3 skupine:
- Triletni predmeti (učenec jih lahko izbere vsako leto, praviloma se navezujejo, lahko pa ga izbere tudi kasneje, npr: angleščina)
- Enoletni predmeti (učenec enoletni predmet lahko izbere enkrat v 3 letih, npr: šport za zdravje, ansambelska igra,….)
- Enoletni predmeti vezani na razred (učenec ga lahko izbere samo v določenem razredu, npr. predmet retorika je možno izbrati samo v 9. razredu).
Kaj učenec izbira?
Učenec izbere 2 uri izbirnih predmetov, lahko pa tudi 3, če s tem soglašajo njegovi starši.
Učenec ima možnost naslednje izbire in kombinacije:
- v primeru, da se učenec odloči za dve uri tedensko, ima možnost, da izbere dva enourna predmeta ali enega, ki traja 2 uri (tuji jezik je edini izbirni predmet, ki traja dve uri tedensko);
- v primeru, da se v soglasju s starši odloči za tri ure tedensko, pa ima možnost izbire v naslednjih kombinacijah – 3 predmete, če so enourni, oz. 2 predmeta, če je eden izmed predmetov dvourni in en enourni.
Potek pouka izbirnih predmetov in ocenjevanje
Pouk izbirnega predmeta je na urniku eno uro na teden, razen izbirnega tujega jezika, ki je na urniku dve uri na teden. Nekatere vsebine (npr. šport za sprostitev, šport za zdravje) lahko tečejo izjemoma tudi strnjeno izven rednega urnika (ogledi, izleti …). Obisk pouka izbirnih predmetov je obvezen, predmeti se ocenjujejo s številčnimi ocenami od 1 do 5.. Učenec napreduje v naslednji razred le v primeru, da ima vse predmete, torej tudi izbirne, ocenjene s pozitivno oceno.
Ko se učenec odloči, da bo obiskoval določene izbirne predmete, mora biti obvezno prisoten pri pouku le-teh. Vsaka odsotnost bo zabeležena v dnevnik in jo je potrebno opravičiti z opravičilom.
Število skupin izbirnih predmetov
Glede na število učencev in oddelkov bomo v prihodnjem šolskem letu 2022-23 lahko predvidoma organizirali 13 skupin.
Oprostitev sodelovanja pri izbirnih predmetih
Učenec 7., 8. in 9. razreda, ki obiskuje glasbeno šolo z javno veljavnim programom (v našem primeru je to Glasbena šola Murska Sobota), je na predlog staršev lahko oproščen sodelovanja pri izbirnih predmetih. O oprostitvi odloči ravnatelj. Ocena iz glasbene šole se učencu ne vpiše v šolsko spričevalo.
Starši posredujejo pisno vlogo, ki ji priložijo potrdilo o vpisu v glasbeno šolo. V vlogi se zapiše, ali želijo, da je učenec oproščen pouka izbirnih predmetov v celoti ali le v eni uri tedensko. Vlogo učenci dobijo pri pedagoginji.
Zamenjava izbirnega predmeta
Učenci se v skupine izbirnih predmetov razvrstijo do začetka novega šolskega leta. V septembru lahko skupino še zamenjajo, vendar le pod pogojem, da je v skupini, kamor želijo, še prostor, in da se urnik nove skupine sklada z urnikom učenca. Od oktobra dalje prestopi niso več možni.
Postopek izbora izbirnih predmetov
Učenci prejmejo prijavnice za prvi krog izbire. Na prijavnicah bo jasno zapisano katere predmete si učenec lahko izbere za naslednje šolsko leto. Glede na njihove želje, možnost kombinacij in števila prijavljenih učencev k posameznemu izbirnemu predmetu bo šola v skladu s Pravilnikom o normativih in standardih v OŠ oblikovala skupine.
Namen izbirnih predmetov je, da otroci z njimi izkažejo svoje želje, motive in potenciale, zato naj bo to izbor otrok in ne staršev.
PONUJENI IZBIRNI PREDMETI:
IME IP | Za kateri razred | Izvajalec | |
1. | Romska kultura I | 7., 8., 9. | Ane Mari Čerpnjak |
2. | Vezenje | 7.,8. in 9. razred | Andreja Ošlaj |
3. | Ansambelska igra | 7., 8. in 9. razred | Mateja Klement |
4. | Glasbeni projekt | 7., 8. in 9. razred | Mateja Klement |
5. | Matematična delavnica 7 Matematična delavnica 8 Matematična delavnica 9 | 7. razred 8. razred 9. razred | Anita Nemec |
6. | Logika | 7., 8, in 9. razred | Anita Nemec |
7. | Likovno snovanje I | 7. razred | Matej Gider |
8. | Likovno snovanje II | 8. razred | Matej Gider |
9. | Likovno snovanje III | 9. razred | Matej Gider |
10. | Retorika | 9. razred | Tatjana G. Marič |
11. | Geografija – Raziskovanje domačega kraja in varstvo njegovega okolja | 9. razred | Maja P. Barbelj |
12. | Življenje človeka na Zemlji | 8. razred | Maja P. Barbelj |
13 | Okoljska vzgoja I | 7. 8. 9 razred | Maja P. Barbelj |
14 | Okoljska vzgoja II | 7. 8. 9 razred | Maja P. Barbelj |
15 | Okoljska vzgoja III | 7. 8. 9 razred | Maja P. Barbelj |
16 | Zgodovina – Odkrivajmo preteklost mojega kraja | 7. razred | Maja P. Barbelj |
17. | Čebelarstvo | 8. razreda | Valerija Horvat |
18. | Varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami | 7.,8.,9. razred | Valerija Horvat |
19. | Angleščina 1 | 7., 8. in 9. razred | Katarina Marič |
20. | Angleščina 2 | 8. in 9. razred | Katarina Marič |
21. | Angleščina 3 | 9. razred | Katarina Marič |
22. | Šah 1 – osnove | 7., 8., 9. razred | Katarina Marič |
23. | Šport za sprostitev | 7, 8, 9. razred | Igor Šuša |
24. | Šport za zdravje | 7, 8, 9. razred | Igor Šuša |
25. | Nogomet – izbrani šport | 7, 8, 9. razred | Igor Šuša |
26. | Računalništvo: urejanje besedil | 7. razred | Anita Nemec |
27. | Računalništvo: multimedija | 8. razred | Bojana Š. Mertelj |
28. | Računalništvo: računalniška omrežja | 9. razred | Bojana Š. Mertelj |
29. | Obdelava lesa | 7. – 9. razred | Bojana Škaper Mertelj |
30. | Elektrotehnika | 9. razred | Bojana Škaper Mertelj |
31. | Verstva in etika | 7., 8. 9. razred | Tatjana G. Marič |
32. | Poskusi v kemiji | 8. in 9. razred | Ines Horvat |
33. | Rastline in človek | 7., 8., 9 razred | Ines Horvat |
34. | Načini prehranjevanja | 9. razred | Drago Šafer |
Za vsa vprašanja se obrnite na šolsko pedagoginjo.
V spodnji datoteki ob prenosu (PDF) najdete opise vseh ponujenih izbirnih predmetov.
Andreja Sraka, univ. dipl. ped.